Blog libereckého makléře

Rady jak připravit nemovitost na prodej

Prodáváte nemovitost a chcete ji prodat za co nejvyšší cenu? Ptáte se, jak má vypadat byt připravený na prodej? Co znamená pojem odosobnění? Co je home staging a foto staging? Čtěte dál :-)

Pokud chcete prodat svou nemovitost za co nejvyšší cenu, je třeba pro to udělat všechno. Základem je výběr toho správného realitního makléře. Pokud jste ale zarytí odpůrci spolupráce s realitním makléřem a chcete se o prodej pokusit sami, tento článek by Vám mohl pomoci. Bude Vám ale k užitku i v případě, že budete nemovitost prodávat s makléřem a chcete urychlit činnost, která je spojena s přípravou inzerce. Jaká jsou tedy základní pravidla přípravy nemovitostí při prodeji?

Odosobněte prodávanou nemovitost co nejvíce to bude možné

Zájemce o jakoukoliv nemovitost musí mít při prohlížení inzerce a prohlídce pocit, že je nemovitost připravena k nastěhování. Zkrátka to znamená, že kdyby si vzal na prohlídku kufry a vybalil si, mohl by se rozvalit na gauči a začít večeřet a připadat si jako ve svém. Pokud se tedy nemůžete odstěhovat, proveďte alespoň následující kroky.

  • Ukliďte své osobní fotografie, ideálně bez rámečků aby na fotografiích nebyla prázdná místa. Rámečky můžete nechat prázdné, nebo vložit neutrální fotografii vytisknutou na běžný papír.
  • Schovejte vše co na nemovitosti zanechává stopy užívání. Kritickými místy jsou koupelna a kuchyně. V koupelně schovejte veškeré hygienické pomůcky od mýdla přes zubní kartáček až po deodorant. V kuchyni se pokuste uklidit všechny kořenky, roboty na linkách, houbičky, jary a další.
  • V ostatních prostorech omezte množství dekorací - hrnečků, magnetek, pohledů, atp.

Ne vždy se jedná o zcela jednoduchý úkol. Všichni se rádi obklopujeme vzpomínkami a předměty, které nám vyvolávají příjemné prostředí domova. Co je ale pro někoho dekorace nebo vzpomínka může být pro druhého nevzhledný doplněk. A ten někdo může být člověk, který o Vaši nemovitost zájem.

Na tento krok můžete pohlížet také z jiného úhlu pohledu. Pokud prodáváte svou nemovitost, dost pravděpodobně plánujete stěhování. Krok balení věcí do krabice Vás stejně čeká a pokud ho uděláte ještě před přípravou inzerce, můžete dosáhnout na vyšší prodejní cenu.

Snažte se odebrat především veškeré Vaše osobní fotografie. Inzerce putuje na mnoho míst a jistě nechcete aby byly Vaše osobní fotografie byly vystavené volně na internetu.

Oprava drobných vad, které vznikly při využívání pomůže

Zcela jistě po Vás nikdo nebude chtít opravy fasády, výměny oken, atp. Základní opravy jsou ale velmi dobrým krokem jak vytěžit maximum z prodávané nemovitosti. Tyto kroky se liší podle režimu v jakém bude nemovitost při prodeji. Tedy jestli prázdná, nebo stále využívaná. Jaké jsou tedy základní opravy/úpravy, které můžete provést?

  • Zadělání děr po hmoždinkách, rámečcích či od hrabání neposlušného domácího mazlíčka. Stačí na to trocha sádry a nemovitost nebude jako ementál. Vhodné je také vytáhnout nevyužívané hřebíky a i tyto díry zasádrovat.
  • Nová malba je zárukou skvělého pocitu z nemovitosti. Čerstvě vymalovaná nemovitost je vyloženě cítit novotou. Plně to souvisí s předchozím bodem. Zamalujte šedé skrvny okolo rámečků fotografií, čerstvě zasádrovanou omítku ale současně i malůvky Vašich dětí.
  • Výměna podlahové krytiny je jedna z nákladnějších úprav před prodejem nemovitosti. Zcela jistě se ale vyplatí pokud je po vystěhování vidět, v koberci, vyšlapaná cestička kolem konferenčního stolku. Ve spojení s malbou bude mít pak byt, jak na fotografiích, tak při osobní prohlídce, punc čerstvě provedené rekonstrukce.
  • Vyčistěte spáry v koupelně pomocí opravné sady. Bílé spáry, které už jsou skoro černé jsou vidět jak na fotkách, tak ve skutečnosti a tato drobná úprava vrátí koupelně zašlý lesk.

Při volbě barvy vždy sáhněte po bílé malbě. Je neutrální a dobře ji překryje jakákoliv jiná barva vybraná novým majitelem. Při výběru podlah naopak k neutrálním barvám/vzorům. Zamezíte tak odporu zájemců ze specifického výběru.

Uklizená nemovitost

S posledním bodem v tomto seznamu už to nebude tak těžké. Díky tomu, že jste odklidili veškeré dekorace a drobnosti, úklid bude snažší než kdy jindy. Důležitými prvky úklidu jsou:

  • Umytá okna
  • Vytřená podlaha
  • Čistá koupelna
  • Uklizená kuchyň a kuchyňská linka

Provedený úklid je vhodný udržovat v průběhu celého prodeje a vždy provést kontrolu před každou prohlídkou. Nejedná se o nic zásadního a není to zcela nezbytné (především v případě, kdy nemovitost stále užíváte), ale pokud bude byt při prohlídce vypadat tak jako na fotografiích, evokuje to zájemci pocit řádu, který si jednou bude takto také udržovat.

Pokud nemáte na takto zásadní úklid čas, objednejte si někoho na pomoc. Termíny můžete skloubit s odosobněním nemovitosti a vše budete mít za den hotové.

Příprava zahrady

Pokud prodáváte rodinný dům, určitě nezapomeňte na zahradu. Základem je na podzim hrabat listí, v létě posekat zahradu a ostříhat keře a v zimě odhrabat sníh z příjezdové cesty a od přístupů k domu.

V případě že máte bazén, určitě se zaměřte i na něj a jeho zastřešení.

Home staging/Photo Staging

Kategorie, která je sama osobě nadstandardně efektivní. Můžete fotit prázdný byt, to bez pochyby. Zcela jistě ale zájemce mnohem víc zaujme byt, který je připravený k bydlení. Co si pod tím představit? A co je Home staging? Jedná se o tzv. hotelový efekt. Když se podíváte na nabídku jakéhokoliv hotelu, uvidíte, že pokoje jsou připravené k užívání. Je zde ustlaná postel, zapálené svíčky, zapálený krb, spousta květin, které ukazují živost pokoje a mnoho dalšího.

Zcela jistě i vy budete s výsledkem fotografií mnohem více spokojeni, než kdyby byla nemovitost prázdná. V rámci těchto úprav můžete kombinovat svůj byt, který je kompletně uklizený, vymalovaný a vybavený nábytkem. Pomocí jednoduchých dekorací jako jsou právě svíčky, květiny, obrazy a prostřeného jídelního stolu docílíte zcela jiného dojmu. Zajímavou ukázkou může být tento byt. Květiny, obrázky, srovnané ručníky, ustlaná postel vyvolají zájemci představu, že to je ten byt ve kterém chce bydlet. A to i přesto, že ví, že až byt převezme bude prázdný.

A kde nakoupit tyto dekorace? Pomoci Vám může například web Biano a dekorační předměty na prodej, odkud si může zákazník vybrat tisíce produktů, které mu poslouží mimo jiné i pro dekorování při prodeji nemovitostí.

Pomocí home stagingu a photo stagingu budete schopní docílit o více než 10 % lepší ceny, než kdyby byl byt prázdný. Pokud možno, připravte staging i na osobní prohlídky.

Závěr

Co z toho všeho vyplývá? Základní činnosti, popsané v tomto článku jste schopní provést za jeden víkend prakticky svépomocí. Výsledek ale může být poměrně markantní v koncové prodejní ceně.

Svým klientům vždy radím. "Představte si, jak byste chtěli aby v inzerci a při prohlídce vypadala nemovitost, kterou byste rádi koupili. Takto připravte tu svou a máte vystaráno."

Zaujal Vás tento článek a rádi byste dostávali další články z našeho blogu? Neváhejte se přihlásit k odběru. A pokud máte jakékoliv dotazy, neváhejte se zeptat v komentářích pod článkem.

příprava nemovitosti jak to nemá vypadat
příprava nemovitosti jak to nemá vypadat
příprava nemovitosti jak to nemá vypadat

Novinky na blogu přímo na Váš e-mail.

Vaše osobní údaje (e-mail) budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů se zajímavým obsahem o realitách v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů.

Kontaktujte NÁS

Kontaktujte nás přímo přes některý z kontaktů uvedený níže. Nebo se stavte alespoň na kávu. Rádi vás poznáme.