Blog libereckého makléře

Jak vybrat toho správného realitního makléře?

Chcete prodat či pronajmout svou nemovitost? Vybrat toho správného makléře není jednoduché. Třeba vám k tomu pomohou následující body.

Velké množství lidí si myslí, že využití realitního makléře je zbytečná ztráta finančních prostředků za sjednadnou provizi. Bohužel ti samí lidé si neuvědomují, že se jedná pravděpodobně o největší obchod v jejich životě a že prodej nemovitosti není jednoduchá záležitost. Realitní makléř vám může ušetřit spoustu práce, starostí a peněz. Profesionální makléř, ale také současně dosáhne díky svým službám na mnohem lepší prodejní cenu. Co vše je ale činností realitního makléře zmiňuji v jiném článku. Teď už ale k jednotlivým bodům.

1. Nepodlehněte nátlaku realitního makléře

Pokud jste se již rozhodli prodávat nemovitost s realitní kanceláří, možná tomuto kroku předcházela zkouška prodeje vlastními silami. Pokud tomu tak je, zcela jistě vás kontaktovalo velké množství makléřů, kteří vám chtěli nabídnout své služby.

DOPORUČENÍ: Nepodléhejte přesvědčování a nepodepisujte smlouvy, dokud si neprověříte všechny parametry, které budou následovat v dalších bodech. Vždy si dejte čas na rozmyšlenou.

2. Doporučení známých aneb důvěřuj ale prověřuj

Pravidlo, které by se mělo tesat. Nejjednodušším krokem jak najít makléře je požádat o radu příbuzné a známé, kteří mohou mít s prodejem zkušenosti a možná narazili na skutečně skvělého makléře. I tak je ale vhodné, prověřit si jeho aktuální práci, postupy a reference. Nikdy totiž nevíte jak se makléř za tu dobu změnil. V roce 2001 mohl být perfektním makléřem. Doba se ale změnila a dnes už je pro prodej třeba udělat více než jen nafotit rychle na mobil a vystavit na internet.

3. Realitní síť versus realitní makléř?

I v realitním podnikání platí pravidlo, že vše je o lidech. Nikdy proto nevybírejte makléře podle toho, v jaké síti realitních kanceláří pracuje a jaká realitní kancelář má více reklam. Vybírejte si přímo realitního makléře, který vám bude služby zajišťovat a provede vás celým obchodem. Nutné je aby jste si sedli i tzv. "lidsky". Pokud odvádí dobrou práci a jsou za ním vidět výsledky a kladné reference už tolik nezáleží na tom, jestli dělá pod celosvětovou sítí, malou regionální kanceláří nebo pouze pod svým jménem.

4. Jak najít a vybrat makléře?

Na makléře je možné narazit více způsoby. Doporučuji ale následující postup, kterým zkontrolujete důležité stránky makléře a vyberete tak toho nejlepšího:

  • Zaměřte se na nabídku realitních portálů a prohlížejte si nabídky podobných nemovitostí s tou, kterou potřebujete prodat/pronajmout.
  • Vytipujte si nabídky, které se vám líbí zpracováním fotografií, úplností informací, textovým popisem a doprovodnými službami jako je homestaging, půdorysy, videoprohlídky a virtuální prohlídky.
  • Máte vybráno? Nyní si přečtěte hodnocení makléře na sociálních sítích, Google firmách a dalších zdrojích. Pomůže i vyhledání jména a příjmení makléře přímo ve vyhledávání na Googlu či Seznamu.
  • Nyní vám pravděpodobně ve výběru zbylo pouze pár makléřů. Možná pouze jeden. Domluvte si schůzku a promluvte si osobně.

DOPORUČENÍ: Při studiu inzerce se zaměřte především na kvalitu fotografií, jelikož každý nakupuje očima. Pryč jsou doby, kdy stačilo fotit na mobilní telefon. Profesionální realitní makléř využívá profesionální zařízení.

5. Exkluzivní, neboli výhradní spolupráce

Vždy vybírejte makléře, který pracuje na výhradní spolupráci. Makléř pracující tímto způsobem má totiž mnohem větší šanci prodat nemovitost za kýženou cenu. Je tomu tak především z důvodu větší motivaci investovat své vlastní prostředky do inzerce, propagace a šíření povědomí o prodeji.

DOPORUČENÍ: Nikdy nezadávejte prodej nemovitosti více realitním makléřům najednou. Působí to velmi kontraproduktivně, jelikož zájemce neví komu zavolat, většinou se liší informace v popiscích, v parametrech a mnohokrát i v ceně. Díky tomu pak všechny inzeráty vypadají nedůvěryhodně. Vždy si vyberte jednoho, ať jakéhokoliv, makléře se kterým se vám bude dobře spolupracovat.

Při prodeji u více realitních makléřů také dochází k automatické rivalitě, kdy postupně přichází stlačování prodejní ceny, ze které nejvíce tratí právě prodávající.

6. Provize realitní kanceláře

Provize je pro většinu prodávajících palčivé téma a právě na základě tohoto bodu se většinou rozhodují při výběru makléře. To je ale zásadní chyba, jelikož když dva dělají totéž není to totéž. A zde je třeba zvážit více faktorů a získat nejlepší poměr cena a výkon.

Na příkladu prodeje bytu za 2 miliony je na třech makléřích vidět výsledek v poměru cena výkon při různých službách a provizích.

  • Makléř 1 vám nabídne své služby za provizi 3 %. Z ceny nemovitosti to dělá 60.000,- Kč. Nemovitost skutečně prodá za 2 miliony. Bohužel vám makléř na začátku obchodu zapomněl říci, že jeho provize neobsahuje náklady na sestavení kupní smlouvy u advokáta a úschovu kupní ceny. Investované prostředky najednou stoupají až o 20 tisíc Kč a s každou konzultací u advokáta suma stoupá. Vy nakonec nezaplatíte pouze 60.000,- Kč, ale 80-100 tisíc Kč. Váš výnos z prodeje tedy bude 1.900.000,- Kč.
  • Makléř 2 vám nabídne své služby za provizi 4 %. Z ceny nemovitosti to dělá 80.000,- Kč. Nemovitost skutečně prodá za 2 miliony a jelikož obsahem provize byly veškeré služby, vy obdržíte sumu 1.920.000,- Kč.
  • Makléř 3 vám nabídne své služby za provizi 5 %. Z ceny nemovitosti to dělá 100.000,- Kč. Tento makléř má vše v ceně. Zde si řeknete, že výnos bude nižší než u Makléře 2. Zapomněl jsem ale napsat, že Makléř 3 využívá moderní technologie při prodeji jako je profi fotografování, homestaging, videoprohlídky a mnoho dalšího, díky čemuž nebude byt prodávat za 2 miliony korun, ale za 2,2 milionu korun. Po odečtení provize to je 2.100.000,- Kč, které přijdou na účet prodávajícího a to už je rozdíl 200 tisíc korun pro prodávajícího oproti Makléři 1 a 2.

TIP: Z toho plyne, že není zase tak podstatná výše provize, ale prodejní cena, za kterou je schopný makléř byt prodat a poskytované služby v rámci přípravy, inzerce a prodeje.

7. Ostatní parametry

Ostatní parametry makléře, na které je třeba dát si pozor, a na které se vybraného makléře zeptejte.

  • Zkontrolujte si Zprostředkovatelskou smlouvu tak aby obsahovala vše nezbytné a to především specifikaci nemovitosti, cenu a vyčíslenou provizi včetně sumy ze které je počítána.
  • Zkontrolujte si veškeré sankce plynoucí ze smlouvy, a pokud se vám nezdají, smlouvu nechte prověřit advokáta.
  • Má makléř zázemí ve formě pobočky či kanceláře, nebo se schází s klienty v kavárnách? I to může být důležitý ukazatel, který může hrát při rozhodování roli.
  • Kdo a jakým způsobem sestavuje kupní smlouvu a je její sestavení v ceně provize?
  • Jakým způsobem je uschována kupní cena a je poplatek za úschovu v ceně provize? Nikdy nepřistupujte na úschovu u realitní kanceláře. Vždy požadujte úschovu u advokáta.
  • Spolupracuje realitní makléř s hypotečními poradci a je schopen zajistit pro zájemce hypoteční úvěr? Jde o důležitý faktor, který může být pro kupujícího velmi podstatný.
  • Prodáváte v Liberci? Využijte makléře z Liberce. Makléř z Prahy nemusí znát lokalitu, její specifika a může vás díky tomu připravit o peníze, jelikož nezná cenovou mapu lokality. Stejně tak nebude mít takovou motivaci prodat nemovitosti v Liberci z důvodu nižší provize v porovnání s Prahou.

A to je vše. Nyní už byste měli mít veškeré informace pro výběr kvalitního realitního makléře. Nezapomeňte na to, že realitní makléř musí být vaše podpora v průběhu celého obchodu. Nemusí vědět na všechno odpověď z hlavy, musí ale vědět kde informace dohledat. Nemusí znát každý paragraf, musí mít ale podporu ve formě advokáta. Nemusí být profesionálním fotografem, musí být ale ochotný investovat své vlastní prostředky. A takto by se dalo pokračovat. Realitní makléř může mít spoustu rolí. Může být také ale pouze prostředníkem, který koordinuje veškeré procesy. Důležité ale je aby výsledkem byl spokojený prodávající.

Profesionální fotoaparát
Laserový metr
Více prodejců jedné nemovitosti
Více prodejců jedné nemovitosti

Novinky na blogu přímo na Váš e-mail.

Vaše osobní údaje (e-mail) budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů se zajímavým obsahem o realitách v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů.

Kontaktujte NÁS

Kontaktujte nás přímo přes některý z kontaktů uvedený níže. Nebo se stavte alespoň na kávu. Rádi vás poznáme.